Andningsövning – Energy

Energy – en andningsövning för snabb energiDetta är en andningsövning som du kan göra under några få minuter som ökar energin i kroppen. Andningen har du alltid med dig, så mitt tips är att du lär dig övningen och använder den – på bussen, på mötet, på föreläsningen eller i kiosken eller närhelst du vill öka din energi. Prova gärna och se hur det känns. Är du redo att testa med en gång? Skriv gärna här i bloggen om du gör övningen och berätta hur det känns första gången!

1. Andas med magen Börja med att känn efter att du andas med magen, lägg gärna en hand på magen så att du känner att magen putar utåt när du andas in och att den dras inåt när du andas ut. Andas några andetag i lugn och ro och känn ditt andetag som det är, utan att göra något mer än att fokusera på att du andas ner i magen.

2. Andas in och håll andan Andas in genom näsan under 2-3 sekunder och håll sedan andan, håll andan och räkna antalet sekunder. Håll gärna andan i 10, 15 eller 20 sekunder. Ett riktmärke är att du ska hålla andan, men andas ut när det börjar kännas mer ansträngt. Detta är inte en tävling mot dig själv, utan ett sätt för dig att öka din energi. Om du tar i för mycket och håller andan längre än vad som är bekvämt så tar övningen mer energi än den ger. Så, börja i varsam takt och utgå från din andning – som den är. Med övning kommer du successivt kunna hålla andan längre tid.

3. Andas ut Andas ut genom en smal springa mellan läpparna.

4. Upprepa övningen i 5 andetag Andas på nytt in genom näsan, håll andan och andas sedan ut genom en smal springa genom läpparna. Upprepa övningen utan avbrott i fem andetag till att börja med.

5. Känn efter – hur känns det nu? Känn efter hur det känns i kroppen nu, efter andningsövningen. Känner du någon skillnad i din energi? Hur känns kroppen? Hur känns det i huvudet?

Andningsövningen aktiverar Denna övning aktiverar det sympatiska nervsystemet, vilket innebär att aktiviteten i kroppen ökar och du får mer energi. Det är en ypperlig övning att göra när du snabbt vill öka din energi i kroppen. De första gångerna kan det vara bra att göra övningen i lugn och ro, men när du har lärt dig tekniken kan du göra den när som helst, på bussen, under ett möte, vid en föreläsning, när du sitter vid datorn, i mataffären eller istället för att ta en godis när energin tryter… ja närhelst du vill öka din energi inifrån.

Hör gärna av dig med frågor och funderingar om Effektiv Andning eller läs mer under fliken Effektiv Andning, här på hemsidan.

Lycka till!