Andningsövning – Balance

Balance – en andningsövning för balans i kropp och sinne Effektiv andning handlar om att andas med få andetag per minut och att till en början minska antalet andetag successivt och att göra det med fokus på långa andetag ut. Många människor i västvärlden andas generellt med täta och ytliga andetag. Det är alltså inte bara samhället runt om oss som har ett högt tempo, vi har det också inom oss, i vår andning. Andningen ger oss också en nyckel till att sänka vårt inre tempo och på så sätt skapa inre balans. Detta är en övning som balanserar nerv-, hormon och lymfsystemen i kroppen.

Prova gärna och se hur det känns.

1. Andas med magen Börja med att känn efter att du andas med magen, lägg gärna en hand på magen så att du känner att magen putar utåt när du andas in och att den dras inåt när du andas ut.

2. Andas in Andas in genom näsan under 2-3 sekunder.

3. Andas långsamt ut Andas långsamt ut, genom en smal springa mellan läpparna, så att du skapar ett motstånd vid utandningen. Andas ut under 10, 15 eller 20 sekunder. Det kan vara svårt i början, så andas då ut så länge du kan – utan att det blir en för stor ansträngning. Med träning klarar du längre och längre utandning. Som vanligt gäller det att ta det varsamt med din andning, det är ingen tävling. Övningen är till för att ge energi – inte ta energi, så ta det hellre stegvis än att överanstränga dig.

4. Upprepa övningen i 5 andetag Andas på nytt in genom näsan, andas sedan långsamt ut genom en smal springa genom läpparna under 10-20 sekunder. Upprepa övningen utan avbrott i fem andetag.

5. Känn efter – hur känns det nu? Känn efter hur det känns i kroppen nu, efter andningsövningen. Känner du någon skillnad i din energi eller i din andning? Är det någon skillnad i din tanke och i ditt sinne? Hur känns kroppen? Hur känns det i huvudet? Känner du närvaro?

6. Andas 5-15 minuter Om du vill öka effekten av övningen så kan du genomföra den under 5-15 minuter. Övningen kan du genomföra varsomhelst, gående, stående, sittande eller liggande. Du kan göra den på bussen, innan du går in på ett möte, innan du hämtar barnen eller när helst du önskar. Övningen är en vän i vardagen som ger balans till kropp och sinne.

Andningsövningen balanserar Vi i Västvärlden lider ofta brist på koldioxid i kroppen på grund av våra många och ytliga andetag per minut. På 50-talet visade Dr Butejko vetenskapligt koldioxidens betydelse för hela kroppen och visade hur viktig koldioxid är för att blodkärlen ska fungera bra. Sedan dess har hundratals studier visat att koldioxid är mycket viktigt för människans blodcirkulation t ex i fråga om att vidga blodkärlen (som i brist på koldioxid blir trånga) och förtunna blodet (brist på koldioxid gör att blodet blir mer trögflytande). Långsamma andetag ut med ett svagt motstånd, ger kroppen optimal nivå av koldioxid.

Denna andningsövning balanserar nervsystemen i kroppen, vilket medför inre balans och t ex förbättrad sömn. Andningsövningen bidrar också till att balansera hormon- och lymfsystemet.

Övningen är ett exempel på effektiv andning. Effektiv andning är en starkt vetenskapligt förankrad metod som Boris Aranovich har tagit till Sverige. Det finns hundratals vetenskapliga studier kring andningens betydelse för hälsan och den princip som effektiv andning bygger på.

Ju mer – desto bättre För att känna av andningsövningens resultat i kropp och sinne kan du få en försmak bara genom några minuters övning, men för att ta del av andningens hälsovinster rekommenderas att göra övningen ofta och vid flera tillfällen under en dag. Helst en timma per dag, men hälsoförbättringar visar sig ofta även vid 15 minuters andningsövningar var dag. Men, ju mer du tillämpar effektiv andning  – desto  bättre mår du, i kropp och sinne. Problem såsom värk, migrän, astma och hjärt-och kärlsjukdomar har enligt många studier förbättrats med hjälp av effektiv andning.

Smart Breathe För att tillämpa effektiv andning i vardagen, kan du använda en Smart Breathe för att på så sätt kunna utföra dagliga sysslor samtidigt som du gör dina andningsövningar. Vilket innebär att det kan bli lättare att tillämpa effektiv  andning i vardagen – utan att tänka på det. Läs mer om Smart Breathe här http://linalanestrand.se/?page_id=170

Lycka till! Lina